Geschiedenis

De Paltz- en Eemgeuzen hebben al een lange geschiedenis. Het begon allemaal in 1928. Er startte toen een scoutinggroep genaamd de Paltz-scouts. Deze groep ging lang door, tot 1940, toen de nazi’s de padvinderij verboden. In de 2e wereldoorlog kwam de hopman van deze groep, Hopman Masselman, om het leven. Na de oorlog gaan de Paltz-scouts verder onder de naam Hopman Masselman Groep (HMG). Deze groep werd indertijd zeer populair en daarom gaat een deel van de groep weer verder onder de oude naam. De Paltz-scouts belanden op de Den Blieklaan. Na enige jaren Paltz-scouts krijgen zij een probleem. Er is een leden- en leiding tekort.

Aan de andere kant van het verhaal waren er de Eemgeuzen. Deze zijn ooit opgericht de schipper Van de Wal van de Amersfoortse zeeverkennersgroep Karel Doorman. De groep is opgericht met behulp van oud-leden van de voormalige ‘de Katholieke Verkenners’. Er werd met 3 leden en een van de Baarnse scoutinggroep MKWJ geleende lelievlet gestart. In 1968 krijgen de Eemgeuzen hun eerste eigen vlet, de Eemgeus. Ook de Eemgeuzen ging het beter, totdat ook zij problemen kregen: de kas was leeg. En ja, een oplossing werd er gevonden. Aan de ene kant de Eemgeuzen met leden, aan de andere kant de Paltz-scouts met geld. Op 14 oktober 1969 werd het overleg tussen de groepen gestart.

En zo werd het 6 maart 1970, de fusie was een feit, een nieuwe groep was geboren; de Paltz- en Eemgeuzen. Een enkele boot was niet langer genoeg in 1970 nu het ledenaantal op 24 kwam. De vloot werd uitgebreid met de Walgeus, genoemd naar schipper van der Wal, die dit jaar de groep verliet.
Een kleine tijdsprong brengt ons naar 18 oktober 1971. In dit jaar verkreeg de groep de Paltzgeus en kreeg van de heer Opmeer de sleepboot de Ploetergeus. Vervolgens komt de Melmgeus in 1974 de vloot versterken, gevolgd door de Kakageus in 1979. De Kakageus is vernoemd naar Kees Kooiman, stuurman bij de groep en omgekomen bij een treinongeval. Zijn vader geeft de boot de naam.

In 1995 kregen de Paltz- en Eemgeuzen een nieuw hordehol. Vanaf deze tijd gingen de welpen ook op zoek naar kleine 2-persoonsbootjes omdat ook zij zelf actief wilden worden op het water. Dit alles omdat de welpen zijn veranderd tot zo genaamde ‘dolfijnen’.  Omstreeks 2009 komt de Bliekgeus bij de groep met zeilnummer 430. Hiermee is de vloot op een punt gekomen waarmee we voorlopig vooruit kunnen. In 2010 wordt een nieuwe sleper aangeschaft, de Øllegeus, welke de Ploetergeus op termijn zal gaan vervangen. Het pand dat in 1995 is neergezet, het Anker, wordt in 2010, 2011 en begin 2012 vervangen door een nieuw gebouw. Het is een drukke tijd, met de bouw, een nieuwe sleper en aanpassing van de ruimtelijke ordening rondom de Blieklaan. Begin 2012 wordt door vandalen de oude Ploetergeus tot zinken gebracht. Omdat de Øllegeus nog niet in de vaart is, nemen we tijdelijk een kajuitmotorbootje als sleper in gebruik, met de naam EB.

Intussen staat het werk op de winterlokatie ook niet stil. Dit resulteert begin 2021 in een gloednieuwe botenloods, op een fundering van stelconplaten en met voldoende hoogte en oppervlak om het vaarmateriaal 's winters goed op te slaan. Op die manier blijven we ons vernieuwen - en steeds toekomstbestendig!